Vedeli ste, že cvičiť sa dá aj bez pohybu?


Chcete si zacvičiť, no dvakrát hýbať sa vám nechce? Mám pre vás dobrú správu – dá sa aj to! Istú energiu však zainvestovať budete musieť – sú to totiž cviky ako každé iné. Výhodou je, že cvičiť môžete napríklad pri pozeraní televízora – stačí zaujať vhodnú polohu 😉

Cvičenie bez pohybu

Pri tomto type tréningu prevádzame cviky, pomocou ktorých je možné trénovať svalstvo bez pohybu. Inak povedané, pôsobíme proti odporu držaním (napríklad činky v ruke). Dĺžka našich zúčastnených svalov sa pritom nijako nemení, ostáva rovnaká. Pri týchto cvikoch sa naše svaly nenaťahujú, ani neskracujú. Čo sa však mení je ich napätie, tzv. svalový tonus, ktoré sa postupne zvyšuje (činky pravdepodobne nevydržíme držať vo vzduchu do nekonečna). Takýto typ tréningu sa označuje ako izometrický a cviky, keďže sú vykonávané na mieste, sú statické.

Príklad:
Postavíme sa k zárubni dverí a jej bočné časti sa pokúsime tlačiť rukami od seba. Hýbať sa síce nebudeme, no svalová únava nenechá na seba dlho čakať. Ide o nepohyblivú formu silového tréningu. Ako vidíte, cvičiť sa dá aj bez pohybu 😉 Ďalší príklad takéhoto typu cvičenia nájdete na obrázku nižšie.

Cvičiť sa dá aj bez pohybu. Prekonávanie odporu držaním.

Cvičiť sa dá aj bez pohybu. Je to však bezpečné?

Tento typ cvičenia má, ako každý, svoje plusy aj mínusy.

Výhody:

  • tieto cviky môžeme precvičovať za kýchkoľvek podmienok-vždy a všade. Nie je nutné pri nich používať žiadne činky, ani náradia.

Nevýhody:

  • pri tomto type tréningu sa takmer netrénuje koordinácia
  • vďaka vnútornému tlaku dochádza k “zaškrteniu”ciev. Vytvára sa vysoké svalové napätie , ktoré vedie k nedostatočnému zásobeniu tkanív kyslíkom. To môže obmedziť prísun svalovej energie a výsledkom je rýchlejšia svalová únava.

Tréning, pri ktorom sa hýbeme

Ide o presný opak predchádzajúcich cvičení. Zatiaľ čo u “nehybného tréningu” sa dĺžka svalu nemenila, no rástlo jeho napätie, v tomto prípade je tomu presne naopak. Ak sa budeme venovať tejto skupine cvikov, ostane naše svalové napätie rovnaké, no dĺžka svalu sa bude meniť. Naše svaly sa budú naťahovať a skracovať, čiže riadne “pracovať” a pekne sa formovať. Ide o skupinu cvikov, kedy pôsobíme proti odporu pohybom. Cviky sú dynamické a premiestňuje sa pri nich závažie. Ak budete chcieť byť vo fitku za hviezdu, môžete povedať: “Dnes idem cvičiť izotonicky!”, tak presne sa totiž takýto typ tréningu označuje 😉

Cviky na chudnutie - skracovanie a naťahovanie svalu

Príklad:
Predstavme si, že zdvíhame zo zeme kôš s práve opratou bielizňou (hmmm, tá vôňa… 😉 ). V tom okamihu konáme pozitívne dynamickú prácu a naše svaly na rukách (biceps) sa skracujú. Pokiaľ prádelný kôš na balkóne znova položíme na zem, pôjde o negatívne dynamickú prácu, pri ktorej sa naše svaly natiahnu. V oboch prípadoch vykonávame aktívny pohyb.

Cviky na chudnutie - izotonický svalový tréning. Prekonávanie odporu pohybom.

 Výhody:

  • pri tomto type cvičenia vždy trénujeme určitú techniku pohybu
  • zlepšujeme si celkovú koordináciu pohybov

 Nevýhody:

  • tento druh cvikov vyžaduje už isté pomôcky a náradia, ako sú napríklad činky, švihadlo, či orbitrek a pravdepodobne budeme musieť už trošku do seba zainvestovať. Výsledok však rozhodne stojí za to.
Druh silovej práce ZNAKY
1. dynamická svalová práca
-tréning v pohybe
-sval mení svoju dĺžku. Dochádza ku jeho kontrakcii (skráteniu) a následne predĺženiu
1.1 pozitívne dynamická svalová práca -sval prekonáva odpor, pracuje proti tiaži a dochádza ku jeho skráteniu
1.2 negatívne dynamická práca -sval poľavuje odporu a dochádza k jeho natiahnutiu (predĺženiu)
2. statická svalová práca
-tréning bez pohybu
-sval vykonáva prácu držaním, pričom sa zvyšuje jeho napätie (tonus). Sval kontrahuje bez toho aby sa predlžoval, alebo skracoval

TIP: Viacej o tom, ako naše svaly pracujú sa dočítate v mojom predošlom článku, ktorý sa venuje práve tejto otázke 😉

 

Môže sa ti páčiť...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>